
 

 

Illinois Official Reports 

 
Appellate Court 

 

 

Kapotas v. Better Government Ass’n, 2015 IL App (1st) 140534 

 

 

Appellate Court 

Caption 

JAMES KAPOTAS, Plaintiff-Appellant, v. BETTER GOVERN- 

MENT ASSOCIATION, SUN-TIMES MEDIA, NBC SUBSIDIARY 

(WMAQ-TV), LLC, DICK JOHNSON, individually, and PATRICK 

REHKAMP, individually, Defendants-Appellees. 

 
 
 

District & No. 

 
 

First District, Fifth Division 

Docket No. 1-14-0534 

 
 
Filed 

 

 
March 31, 2015 

  
 
Decision Under  

Review 

 
Appeal from the Circuit Court of Cook County, No. 12-L-9864; the 

Hon. Daniel T. Gillespie, Judge, presiding. 

 

 
 
Judgment 

 
Affirmed. 

 
 

Counsel on 

Appeal 

 
 

Scott J. Larsen and Michael C. Keefe, both of Larsen Law Firm, P.C., 

of Chicago, for appellant. 

 

Damon E. Dunn and Seth A. Stern, both of Funkhouser Vegosen 

Liebman & Dunn Ltd., of Chicago, for appellee Sun-Times Media. 

 

Samuel Fifer, Natalie J. Spears, and Kristen C. Rodriguez, all of 

Dentons US LLP, of Chicago, for other appellees. 

 

 
  



 

 

- 2 - 

 

Panel JUSTICE REYES delivered the judgment of the court, with opinion. 

Presiding Justice Palmer and Justice Gordon concurred in the 

judgment and opinion. 

 

 

    OPINION 

 

¶ 1  Plaintiff, James Kapotas, M.D., appeals an order of the circuit court of Cook County 

dismissing his verified second amended complaint against defendants Better Government 

Association (BGA), Sun-Times Media (the Sun-Times), NBC Subsidiary (WMAQ-TV), LLC 

(WMAQ), Dick Johnson (Johnson), and Patrick Rehkamp (Rehkamp), which alleged 

defamation, false-light invasion of privacy, tortious interference with business expectancy, and 

public disclosure of private facts. For the following reasons, we affirm the judgment of the 

circuit court. 

 

¶ 2     BACKGROUND 

¶ 3  Plaintiff initially filed a verified complaint against defendants on August 30, 2012, in the 

circuit court of Cook County.
1
 The operative pleading in this appeal is the verified second 

amended complaint, filed on May 7, 2013.
2
 

¶ 4  The verified second amended complaint alleged that plaintiff was employed as an 

orthopedic surgeon at John H. Stroger, Cook County Hospital (Stroger Hospital) from October 

1999, through November 5, 2011, when he resigned as chief of orthopedic surgery. Prior to his 

resignation, plaintiff, in April 2011, requested and was granted a leave of absence from Stroger 

Hospital. 

¶ 5  During the leave of absence, Stroger Hospital issued checks to plaintiff by direct deposit 

for untaken sick leave and vacation time “in an amount totaling $135,000.” After payroll 

deductions, plaintiff received net payments of`$76,776.14. Stroger Hospital does not allow 

physicians to use sick time for nonmedical leaves of absence.
3
 Unused sick time, however, has 

value insofar as it can be added to a pension. The payments issued during the leave of absence 

were allegedly due to a clerical error. Plaintiff alleged that when he learned he had received 

county funds due to a clerical error, he immediately assisted in correcting the problem by 

paying the county back. 

¶ 6  On November 4, 2011, Cathy Bodnar (Bodnar), the chief compliance and privacy officer 

of the Cook County Health & Hospitals System, sent an email to Dr. Richard Keen (Keen), 

identified in the complaint only as “another surgeon at Stroger Hospital.” Bodnar directed 

Keen to request that plaintiff submit a letter of resignation and a check for $76,776.14 payable 

to the Cook County treasurer. 

                                                 
 

1
The verified complaint also named NBC Universal Media, LLC, a co-owner of WMAQ, as a 

defendant. 

 
2
The circuit court granted the motion by plaintiff for leave to file the verified second amended 

complaint on that date. The first amended complaint is not included in the record on appeal. 

 
3
The complaint does not state whether this prohibition was a written policy. 



 

 

- 3 - 

 

¶ 7  On November 5, 2011, upon receiving an email from Keen, plaintiff resigned from Stroger 

Hospital. The email stated in part that plaintiff: (1) had taken an unpaid leave of absence; (2) 

was incorrectly paid for sick time; (3) had not received back pay “effective end of January 

2011” that he was due to receive; (4) had not received payment for vacation time he was due to 

receive; and (5) must be “zeroed out” before he could receive payment, similar to 

“house-closing-checks passing back and forth.” The email also directed plaintiff to tender to 

Keen a check payable to the Cook County treasurer in the amount of $76,776.14. Keen 

indicated that Cook County would then issue a check to plaintiff representing the payments 

due him as described in the email. 

¶ 8  On November 7, 2011, plaintiff issued a check payable to the Cook County treasurer in the 

amount of $76,776.14. He also issued a second check in the amount of $12,050.15 for 

retroactive insurance coverage. On December 14, 2011, Cook County issued a check payable 

to plaintiff for back pay due him in the amount of $53,774.09. 

¶ 9  On November 11, 2011, after plaintiff resigned and before Cook County issued the check 

for back pay, Johnson authored and published an article through NBCChicago.com entitled, 

“Cook County Doc Gets Big Payout For No Work,” accompanied by an online video segment. 

Plaintiff attached a copy of the article as an exhibit to the verified second amended complaint. 

The article states in relevant part: 

 “A former Stroger Hospital doctor was given checks amounting to six figures with 

no work to show for it. 

 The revelation has pushed Cook County’s independent Inspector General to look 

into whether the issuances were accidental or intentional; a huge, one-time oversight or 

standard practice, an NBC Chicago/Better Government Association investigation has 

found. 

  * * * 

 ‘All I wanted was to get out,’ said orthopedic surgeon Dr. James Kapotas, who 

spent 12 years at the hospital. ‘I was originally going to resign, but they said, “Take a 

leave of absence.”[ ]’ By all appearances, it would have been a lucrative leave. 

 Between April and August of this year the BGA and NBC Chicago have learned 

Dr. Kapotas was being paid tens of thousands of dollars by the hospital–[sic] and doing 

no work. 

 Payroll records show Kapotas was paid more than $100,000 ***. A pay code 

indicates he was compensated for unused sick days. 

 But under hospital policy, no employee is allowed to be paid for either unused sick 

time or a personal leave of absence. 

 ‘We were able to find that there was a clerical error made and that there was, in fact, 

a former employee incorrectly paid on a leave of absence,’ said Marisa Kollias, a 

spokeswoman for the hospital system. 

  * * * 

 Kapotas is now working again. He’s in private practice with Central Indiana 

Orthopedics, where he declined an on-camera interview. He answered questions about 

his Stroger paychecks via telephone only. 

 ‘I don’t go looking at my checking account,’ he said. ‘I do direct deposit. I don’t 

have a boat. I don’t have three wives. There’s no intent to defraud the county.’ 



 

 

- 4 - 

 

 In the words of the hospital spokeswoman, it was all a ‘big clerical error.’ 

 Still, it was only after an inquiry into the story that hospital administrators launched 

an investigation into it. 

 Kapotas has since paid back the money that wasn’t rightfully his. A Tuesday 

delivery at the suburban home of Kapotas’ department chairman at Stroger, Dr. 

Richard Keen, included a formal letter of resignation and a check. 

 Kollias confirmed that Kapotas ‘paid back everything’ and insisted the incident 

was isolated. 

 Cook County Inspector General Pat Blanchard is in the process of determining if 

that’s true and how the mistake originally happened. 

 Kapotas and others have already been interviewed.”
4
 

¶ 10  Plaintiff alleged the article stated that he “received money for doing no work when, in fact, 

[he] was incorrectly paid during an approved leave of absence.” The article did not explain that 

Cook County owed plaintiff in excess of $50,000 when the article was published. The article 

also states that plaintiff was offered an on-camera interview, but neither Johnson nor any 

representative from WMAQ interviewed plaintiff about the incident. 

¶ 11  On November 16, 2011, the BGA and Rehkamp authored and published an article through 

the Sun-Times entitled, “Cook County doctor overpaid $80,000 while on leave.” Plaintiff 

attached a copy of the article as an exhibit to the verified second amended complaint. The 

article states in relevant part: 

 “Many doctors at the Cook County Health and Hospital System work long hours 

and difficult shifts for relatively modest pay compared with the private health-care 

industry. But one longtime county physician got a big bonus earlier this year: [h]e was 

paid an extra $80,000 while on a personal leave of absence that was supposed to be 

unpaid, the Better Government Association has learned. 

 Prompted by inquiries from the BGA, county officials are trying to determine 

whether the additional taxpayer-funded pay given to Dr. James Kapotas was an isolated 

error or if others working for the county’s financially strapped health system have 

gotten money they weren’t entitled to. 

 Kapotas has not been accused of wrongdoing, and he insists he didn’t even know he 

had been overpaid. 

 After the BGA raised questions, he formally resigned from his county post and cut 

a check, refunding the estimated $80,000 that he was wrongly paid over a roughly 

four-month stretch. 

 ‘Look, all I did was ask for a leave of absence,’ said Kapotas, an orthopedic 

surgeon who took a leave from the county in late April and currently is working in 

central Indiana. ‘The people in payroll made a mistake.’ 

 Marisa Kollias, a spokeswoman for the county health system, echoed that assertion, 

calling the situation ‘a big clerical error.’ 

                                                 
 

4
The articles at issue in this appeal are not reprinted in their entirety in this opinion, but include the 

allegedly defamatory material and those portions of the articles necessary to our analysis of the issues 

raised by the parties. 



 

 

- 5 - 

 

 ‘At this time, the investigation reveals no criminal intent on the part of Cook 

County Health and Hospital System staff,’ Kollias said. 

 But the county inspector general is continuing to investigate ***.” 

¶ 12  The verified second amended complaint quotes the first paragraph of the article and the 

paragraph reporting that plaintiff resigned and repaid the estimated $80,000, then alleges 

“[t]he article does not state that Dr. Kapotas paid the money back so that the error could be 

corrected and Cook County could pay [him] the money it owed him.” Rehkamp informed 

plaintiff that he would contact plaintiff prior to publishing the article, but he failed to contact 

plaintiff. Rehkamp did not wait for the results of the Cook County inspector general’s 

(Inspector General) investigation before publishing the story. 

¶ 13  On May 7, 2012, Johnson authored and published a BGA and “Unit 5” report entitled, 

“Double Dipping Doctor Still on Inspector General’s Radar.” Plaintiff attached a copy of the 

article as an exhibit to the verified second amended complaint. The article states in relevant 

part: 

 “The Cook County Inspector General urged disciplinary action against a top doctor 

and two others at Cook County Hospital, as a result of a Unit 5 and Better Government 

Association investigation into another doctor who received nearly $90,000.00 in 

pay–[sic] even though he no longer worked at the hospital ***. 

 Last November, Unit 5 and the B.G.A. revealed that a veteran orthopedic surgeon 

at Cook County Hospital, Dr. James Kapotas, took a leave of absence from the hospital 

in April of 2011, but stayed on the hospital payroll through August of that year, 

receiving approximately $1,200.00 a day in taxpayer money. This was despite the fact 

that Dr. Kapotas had set up a new full-time private practice in Anderson, Ind. 

 At the time, Dr. Kapotas told Unit 5: ‘I don’t go looking at my checking account. I 

do direct deposit. I don’t have a boat. I don’t have three wives; I’m not some nephew of 

a county commissioner who enjoys doing nothing. There’s no intent to defraud the 

county.’ 

 Hospital spokesman [sic] Marisa Kollias said at the time that the payments were a 

result of a ‘big clerical error.’ She conceded, however, that Dr. Kapotas did not pay 

back the money until the week Unit 5 aired its story last fall. 

  * * * 

 Now Cook County Inspector General Pat Blanchard has determined that Dr. 

Kapotas ‘continued to receive a full time County salary while actively employed 

elsewhere.’ The I.G.’s report says the payments were ‘improper’ and that there was 

‘negligence’ on the part of three hospital employees, including Dr. Richard Keen, who 

was Dr. Kapotas’ supervisor at Cook County Hospital. The I.G. report also 

recommends ‘disciplinary action’ and ‘policy training’ to keep this from happening 

again. 

 Meanwhile, the anonymous hospital source who first told Unit 5 and the B.G.A. 

about Dr. Kapotas’ extra paychecks has received a letter from Cook County Hospital, 

suspending him from his job there and banning him from the premises.” 

¶ 14  Plaintiff alleged the article did not offer any explanation or context for the use of the term 

“double dipping” or the phrase “still on the Inspector General’s radar.” Plaintiff also alleged 

the informant provided the defendants with information that could only have been obtained 



 

 

- 6 - 

 

from his private personnel/payroll or human resource records. Plaintiff further alleged that 

defendants published this information with direct knowledge and willful disregard of the fact 

that the information was protected from public disclosure and could not have been legally 

obtained by the informant. In addition, plaintiff alleged he could not have been “double 

dipping” because he was not being paid by Stroger Hospital on May 7, 2012. Moreover, 

plaintiff alleged that he was not under investigation by the Inspector General on May 7, 2012. 

¶ 15  Lastly, Johnson coauthored an article with Rehkamp, which was also published on May 7, 

2012, entitled, “County Watchdog Slams Hospital for Doc’s Double-Dipping Ways.” The 

article, attached as an exhibit to the verified second amended complaint, states in relevant part: 

 “The Cook County Health and Hospital System is being urged by the county’s 

inspector general to take disciplinary action against one of its top doctors and two other 

employees following a Better Government Association/NBC5 [sic] investigation 

reported last November. 

 In that report, the BGA and NBC5 revealed that a veteran county orthopedic 

surgeon, Dr. James Kapotas, was paid almost $90,000 in taxpayer money last summer 

even though he was no longer on staff. Or as the Cook County IG later put it, he 

‘continued to receive a full time county salary while actively employed elsewhere.’ 

The ‘elsewhere’ is in central Indiana where Kapotas now is in private practice. 

 ‘I don’t go looking at my checking account,’ Kapotas told the BGA last fall. ‘I do 

direct deposit. I don’t have a boat. I don’t have three wives .... [sic] There’s no intent to 

defraud the county.’ 

 Kapotas paid back the money the week the story aired on television. 

 Now, in the wake of the BGA/NBC5 probe, the IG released a report calling the 

payments to Kapotas ‘improper’ and saying there was ‘negligence’ on the part of three 

hospital employees–including Dr. Richard Keen, Kapotas’ supervisor at Stroger 

Hospital. In addition, the IG recommended ‘disciplinary action’ and ‘policy training’ 

so this type of incident doesn’t happen again. 

 But now the original tipster on the story has been placed on paid leave. 

 Gerald Cotton, a hospital employee who first told the BGA about the extra 

paychecks Kapotas was pocketing, was sent a letter suspending him from his job and 

banning him from the hospital. The letter alleged Cotton threatened another hospital 

worker, which Cotton denies.” 

Plaintiff alleged this article similarly lacked explanation for the term “double dipping” and was 

based on information protected from public disclosure. 

¶ 16  The verified second amended complaint includes 25 counts, asserting 5 causes of action 

against each of the five defendants. Count I sounded in defamation per se, asserting that the 

three articles authored or coauthored by Johnson displayed a reckless disregard for the veracity 

of the statements contained therein, accused plaintiff of theft and embezzlement, of lacking 

integrity in his employment duties, and imputed a lack of ability or otherwise harmed plaintiff 

in the medical profession. Count II sounded in defamation per quod, alleging that plaintiff 

could no longer expect to form valid relationships with patients and potential employers 

following the publication of Johnson’s articles, proximately resulting in present and future 

damages. Count III sounded in false-light invasion of privacy, alleging Johnson acted with 

actual malice in publishing articles that were inaccurate and incomplete regarding the 



 

 

- 7 - 

 

repayment of funds, and highly offensive in their insinuations of wrongdoing by plaintiff. 

Count IV sounded in tortious interference with business expectancy, alleging that in March 

2012, a recruiter contacted plaintiff regarding a position with the Indiana University Health 

Hospital System, but plaintiff did not receive an interview after the recruiter inquired about one 

of Johnson’s articles, despite being fully qualified for the position. Plaintiff also alleged he 

could no longer expect to form valid relationships with patients and potential employers 

following the publication of Johnson’s articles, proximately resulting in present and future 

damages. Count V sounded in the public disclosure of private facts, alleging Johnson’s articles 

were published on WMAQ’s highly trafficked website and offensively insinuated wrongdoing 

by plaintiff in an improper attempt to make a clerical error seem newsworthy. 

¶ 17  Counts VI through X of the verified second amended complaint alleged the same causes of 

action against WMAQ for publishing Johnson’s articles through its website. Counts XI 

through XV alleged similar causes of action against Rehkamp regarding the two articles he 

authored or coauthored (although count XIV, asserting tortious interference with business 

expectancy, only refers to the article published on November 16, 2011). Counts XVI through 

XX alleged similar causes of action against the BGA for publishing all four articles on its 

highly trafficked website. Counts XXI through XXV alleged similar causes of action against 

the Sun-Times regarding the November 16, 2011, article entitled, “Cook County doctor 

overpaid $80,000 while on leave,” which was published on the highly trafficked Sun-Times 

website. 

¶ 18  On June 11, 2013, the defendants filed motions to dismiss the verified second amended 

complaint pursuant to section 2-615 of the Code of Civil Procedure (Code) (735 ILCS 5/2-615 

(West 2012)).
5
 The defendants argued: (1) plaintiff failed to identify any false statements in 

their articles; (2) the articles were substantially true; (3) the articles did not impute that plaintiff 

committed a crime, or lacked professional integrity or ability; (4) the articles could be 

reasonably innocently construed; (5) plaintiff failed to plead facts establishing actual malice; 

(6) plaintiff failed to plead special damages with particularity; (7) plaintiff failed to plead a 

valid business expectancy; (8) plaintiff failed to plead that the defendants intended to interfere 

with a business expectancy; (9) the payroll and salary data of Cook County employees is a 

matter of public record; and (10) the subject of the articles was a matter of public interest and 

concern. 

¶ 19  On July 2, 2013, plaintiff filed a response to the defendants’ motions to dismiss the verified 

second amended complaint. Plaintiff contended that the defendants’ arguments regarding the 

truth of the articles, first amendment privileges, and the innocent construction rule were all 

affirmative defenses that could not be raised in a motion to dismiss for failure to state a claim. 

He also argued the statements that “[a] former Stroger Hospital doctor was given checks 

amounting to six figures with no work to show for it” and “Dr. Kapotas was being paid tens of 

thousands of dollars by the hospital–and doing no work” were defamatory per se because they 

imputed that he committed a crime or lacked integrity. Plaintiff similarly argued the headline, 

“Cook County doctor overpaid $80,000 while on leave” was false because he was owed 

$53,774.09 for back pay. He additionally argued that while he was not accused of wrongdoing, 

                                                 
 

5
The BGA’s motion adopted in full the arguments presented by the remaining defendants in 

coordinated motions and briefs submitted to streamline the proceedings and avoid duplication. The 

Sun-Times’ memorandum in support of its motion to dismiss does not appear in the record on appeal. 



 

 

- 8 - 

 

the phrase “the county’s inspector general is continuing to investigate” implied he was the 

subject of a criminal investigation. According to plaintiff, the articles referring to him as 

“double dipping” were false because they misstated the nature of the overpayments and 

plaintiff was merely the unknowing beneficiary of a clerical error. Also, the headline stating 

that plaintiff was “still on the Inspector General’s radar” again implied that plaintiff was the 

subject of the investigation and thus imputed that he committed a crime, or lacked integrity or 

ability in his profession. 

¶ 20  In addition, plaintiff argued that if the innocent construction rule could be raised in a 

section 2-615 motion, it would not apply to this case because the defamatory construction was 

far more reasonable. He also argued he sufficiently pleaded actual malice by pleading the 

defendants acted with knowledge of the falsity of the articles and with reckless disregard of the 

facts. Regarding the claims of defamation per quod, plaintiff further argued he alleged special 

damages because: (1) he was forced to resign from Stroger Hospital; and (2) a recruiter stopped 

contacting him due to the publication of the articles. 

¶ 21  Plaintiff additionally maintained he stated a cause of action for false-light invasion of 

privacy, because the court was required to view his allegations in the light most favorable to 

him, rather than defendants’ interpretation of his allegations. Moreover, plaintiff argued his 

claim of tortious interference with business expectancies was based on valid relationships 

with: (1) Stroger Hospital; (2) his recruiter; (3) other potential employers; and (4) potential 

patients. He claimed that defendants’ argument that there was no intent to interfere was absurd, 

asserting the only reason to publish the articles was to induce Stroger Hospital to terminate its 

relationship with him. Plaintiff also claimed the articles published on defendants’ websites 

were followed by reader comments that established the articles defamed the plaintiff. Lastly, 

plaintiff argued that whether the articles involved a matter of public concern was an 

affirmative defense defendants could not raise in a section 2-615 motion to dismiss. 

¶ 22  On August 2, 2013, defendant, the Sun-Times, filed a reply in support of its motion to 

dismiss the verified second amended complaint, arguing that substantial truth and innocent 

construction were issues Illinois appellate courts had decided as a matter of law when 

considering dismissals under section 2-615 of the Code. The Sun-Times also reiterated 

arguments presented in the defendants’ motions to dismiss.
6
 

¶ 23  On September 6, 2013, the circuit court conducted a hearing on defendants’ motions to 

dismiss the verified second amended complaint. On November 20, 2013, the circuit court 

entered a memorandum ruling and order granting defendants’ motions to dismiss the verified 

second amended complaint with prejudice. The circuit court ruled: (1) plaintiff failed to 

establish any false statements in the articles at issue; (2) the articles did not impute that plaintiff 

committed a crime, or lacked professional integrity or ability; (3) plaintiff failed to adequately 

allege the defendants acted with actual malice; (4) the articles could be reasonably innocently 

construed; (5) plaintiff failed to adequately allege the special damages required to state a claim 

for defamation per quod; (6) plaintiff failed to allege falsity, actual malice, or special damages 

required to state a claim for false-light invasion of privacy; (7) plaintiff failed to allege a valid 

                                                 
 

6
The reply filed by the Sun-Times states that it adopted and incorporated “the legal arguments and 

citations in its co-defendants’ reply brief in support of their motion to dismiss as they apply to the 

Sun-Times report.” The record on appeal does not include any reply filed by the defendants other than 

the Sun-Times. 



 

 

- 9 - 

 

business expectancy or the defendants’ intent to interfere with said expectancy required to state 

a claim for tortious interference; and (8) plaintiff failed to allege private facts required to state 

a claim for public disclosure of private facts, adding that the subject of the articles was also a 

matter of public concern. 

¶ 24  On December 20, 2013, plaintiff filed a motion to reconsider the circuit court’s dismissal 

of the verified second amended complaint. The circuit court on January 14, 2014, entered an 

order denying the motion to reconsider. On February 13, 2014, plaintiff filed a timely notice of 

appeal to this court. 

 

¶ 25     ANALYSIS 

¶ 26  On appeal, plaintiff argues the circuit court erred in denying his verified second amended 

complaint. “A trial court may grant a section 2-615 motion to dismiss a complaint that does not 

contain sufficient allegations of fact to state a cause of action.” Shaker & Associates, Inc. v. 

Medical Technologies Group, Ltd., 315 Ill. App. 3d 126, 133 (2000). A motion to dismiss 

under section 2-615 of the Code challenges the legal sufficiency of the complaint by alleging 

defects on its face. Clark v. Children’s Memorial Hospital, 2011 IL 108656, ¶ 21. “In ruling on 

a section 2-615 motion, we accept as true all well-pleaded facts in the complaint and all 

reasonable inferences therefrom.” Id. “The critical inquiry is whether the allegations of the 

complaint, when construed in a light most favorable to the plaintiff, are sufficient to state a 

cause of action upon which relief may be granted.” Id. We review de novo an order granting a 

section 2-615 motion to dismiss. Clark, 2011 IL 108656, ¶ 21; Pooh-Bah Enterprises, Inc. v. 

County of Cook, 232 Ill. 2d 463, 473 (2009). De novo consideration means we perform the 

same analysis that a trial judge would perform. Khan v. BDO Seidman, LLP, 408 Ill. App. 3d 

564, 578 (2011). 

¶ 27  When ruling on a section 2-615 motion, “only those facts apparent from the face of the 

pleadings, matters of which the court can take judicial notice, and judicial admissions in the 

record may be considered.” Pooh-Bah Enterprises, Inc., 232 Ill. 2d at 473. “[A] plaintiff may 

not rely on mere conclusions of law or fact unsupported by specific factual allegations.” Id. 

Generally, “[a]n exhibit attached to a complaint becomes part of the pleading for every 

purpose, including the decision on a motion to dismiss. [Citations.] Where an exhibit 

contradicts the allegations in a complaint, the exhibit controls. [Citation.]” Gagnon v. Schickel, 

2012 IL App (1st) 120645, ¶ 18. We observe, however, that a defamation claim typically 

alleges that statements in articles attached as exhibits are false. Davis v. Keystone Printing 

Service, Inc., 111 Ill. App. 3d 427, 433-34 (1982). Thus, a defamation claim cannot be 

dismissed based solely on the unchallenged, nondefamatory statements in an article, absent 

corroboration. See id. (exhibits could not form sole basis for finding the plaintiff was a public 

figure when considering dismissal under prior section 48 of the Code (Ill. Rev. Stat. 1979, ch. 

110, ¶ 48)). 

¶ 28  The verified second amended complaint includes 25 counts, asserting 5 causes of action 

against each of the five defendants, involving the four published articles. We analyze each 

cause of action in turn to determine whether the circuit court erred in dismissing the individual 

counts addressing specific published articles. 

 

 



 

 

- 10 - 

 

¶ 29     Defamation 

¶ 30  “The defamation action provides redress for false statements of fact that harm reputation.” 

Brennan v. Kadner, 351 Ill. App. 3d 963, 968 (2004). “To state a defamation claim, a plaintiff 

must present facts showing that the defendant made a false statement about the plaintiff, that 

the defendant made an unprivileged publication of that statement to a third party, and that this 

publication caused damages.” Green v. Rogers, 234 Ill. 2d 478, 491 (2009). “A defamatory 

statement is a statement that harms a person’s reputation to the extent it lowers the person in 

the eyes of the community or deters the community from associating with her or him.” Id.  

¶ 31  “Statements may be considered defamatory per se or per quod.” Kolegas v. Heftel 

Broadcasting Corp., 154 Ill. 2d 1, 10 (1992). “Statements are considered defamatory per se 

when the defamatory character of the statement is apparent on its face; that is, when the words 

used are so obviously and materially harmful to the plaintiff that injury to his reputation may 

be presumed.” Id. “Statements are considered defamatory per quod if the defamatory character 

of the statement is not apparent on its face, and extrinsic facts are required to explain its 

defamatory meaning.” Id. Here, plaintiff asserts the articles published by the defendants were 

defamatory both per se and per quod. Prior to considering the specific theories of defamation, 

however, we address the defendants’ argument that their articles did not contain false 

statements. 

 

¶ 32     Falsity 

¶ 33  The circuit court dismissed the defamation counts of the verified second amended 

complaint in part because plaintiff failed to establish any false statements in the articles at 

issue. Plaintiff argues that truth is an affirmative defense to a defamation claim and the circuit 

court erred in considering an affirmative defense in dismissing the claim under section 2-615 

of the Code. “An affirmative defense is properly asserted in a section 2-615 motion only if the 

defense is apparent from the face of the complaint.” R&B Kapital Development, LLC v. North 

Shore Community Bank & Trust Co., 358 Ill. App. 3d 912, 921 (2005). “Raising such defenses 

in a section 2-615 motion would completely contradict the purpose of bringing such a motion, 

where the movant is expressly challenging the sufficiency of the complaint itself.” Becker v. 

Zellner, 292 Ill. App. 3d 116, 122 (1997). 

¶ 34  This court has recognized “substantial truth” as an affirmative defense to a defamation 

action. See, e.g., Cianci v. Pettibone Corp., 298 Ill. App. 3d 419, 424 (1998). Our supreme 

court, however, has repeatedly held falsity is an element of the defamation plaintiff’s cause of 

action. E.g., Voyles v. Sandia Mortgage Corp., 196 Ill. 2d 288, 300 (2001) (and cases cited 

therein). We are required to follow the decisions of the Illinois Supreme Court. E.g., Pyle v. 

City of Granite City, 2012 IL App (5th) 110472, ¶ 19. Accordingly, regardless of whether 

“substantial truth” also may be an affirmative defense to a defamation action, we must address 

whether plaintiff sufficiently alleged any false statements in the articles published by the 

defendants. 

 

¶ 35     “Cook County Doc Gets Big Payout For No Work” 

¶ 36  The verified second amended complaint attached the articles published by the defendants 

as exhibits, and the counts alleging defamation do not quote or otherwise identify specific 

statements in the articles as false. Plaintiff argues that the headline, “Cook County Doc Gets 



 

 

- 11 - 

 

Big Payout For No Work,” was false because he was otherwise entitled to the payments at 

some point in time, albeit not during his leave of absence. Initially, we observe that the 

headline, by itself, is not defamatory. Plaintiff must present facts establishing that the 

defendant made a false statement about him; the headline does not name him specifically. See 

Green, 234 Ill. 2d at 491; see also Bryson v. News America Publications, Inc., 174 Ill. 2d 77, 

96-97 (1996) (where a libelous article does not name the plaintiff, it should appear on the face 

of the complaint that persons other than the plaintiff and the defendant must have reasonably 

understood that the article was about the plaintiff). Thus, in order to determine whether the 

headline may be defamatory in this case, the text of the article must be considered. 

¶ 37  In this instance, the text of the article reported, “Between April and August of this year the 

BGA and NBC Chicago have learned Dr. Kapotas was being paid tens of thousands of dollars 

by the hospital–[sic] and doing no work” for the hospital. In his complaint, plaintiff admitted 

he was paid tens of thousands of dollars by Stroger Hospital while he was not working there. 

The article also reported, “A pay code indicates he was compensated for unused sick days.” In 

his complaint, plaintiff admitted Stroger’s payments represented unused sick leave and 

vacation time. The article further reported that “under hospital policy, no employee is allowed 

to be paid for either unused sick time or a personal leave of absence.” In his complaint, plaintiff 

admitted Stroger Hospital does not allow physicians to use sick time for nonmedical leaves of 

absence. We accept the allegations in the verified second amended complaint as true. Clark, 

2011 IL 108656, ¶ 21. 

¶ 38  Initially, we observe that sick and vacation pay are generally forms of compensation for 

periods of time when an employee is not working. Nevertheless, even assuming that plaintiff 

was entitled to compensation for some or all of his unused sick or vacation time at some time,
7
 

plaintiff alleged that he was not entitled to such compensation during his leave of absence. 

Accordingly, plaintiff has failed to demonstrate the article was false. 

 

¶ 39     “Cook County doctor overpaid $80,000 while on leave” 

¶ 40  In the response to the motions to dismiss, plaintiff argued the headline, “Cook County 

doctor overpaid $80,000 while on leave” was false because he was owed $53,774.09 for back 

pay. Again, the headline did not identify plaintiff and thus we must also examine the text of the 

accompanying article. Supra ¶ 36. In this instance, the article reported plaintiff “was paid an 

extra $80,000 while on a personal leave of absence that was supposed to be unpaid.” In his 

complaint, plaintiff admitted he was erroneously issued payments for untaken sick leave and 

vacation time during his leave of absence. We accept the allegation as true. Clark, 2011 IL 

108656, ¶ 21. Thus, plaintiff has failed to establish the article was false, for the same reasons 

plaintiff failed to prove the “Cook County Doc Gets Big Payout For No Work” article was 

false. 

 

                                                 
 

7
In this regard we observe in passing that the verified second amended complaint alleged plaintiff 

received an email referring to back pay and vacation time not paid to plaintiff. The verified second 

amended complaint subsequently referred to Cook County issuing a check representing back pay to 

plaintiff, with no reference to vacation time. The verified second amended complaint further alleged 

that unused sick time has value because it can be added to a pension, but contained no specific 

allegations on this point. 



 

 

- 12 - 

 

¶ 41     “Double Dipping” 

¶ 42  Plaintiff also argued the articles referring to him as “double dipping” were false because 

they misstated the nature of the overpayments. The verified second amended complaint alleged 

these articles did not offer any explanation or context for the claim that plaintiff was double 

dipping. On appeal, plaintiff observes the term “double dipping” has been defined as 

“obtain[ing] an income from two different sources, typically in an illicit way.” Oxford 

Dictionary of English 525 (3d ed. 2010). “Illicit” has been defined as “forbidden by law, rules, 

or custom.” Oxford Dictionary of English 872 (3d ed. 2010). Similar to the first two articles, 

the headlines using the term did not identify plaintiff and thus we must also examine the text of 

the accompanying articles. Supra ¶ 36. 

¶ 43  In this case, the articles using the term “double dipping” reported that plaintiff was in 

private practice in Indiana during the time period of the erroneous payments. Thus, the articles 

that referred to “double dipping” explained the use of the term. The text controls over the 

contrary allegation in the verified second amended complaint. Gagnon, 2012 IL App (1st) 

120645, ¶ 18. Although the articles using the term were published after the improper payments 

ceased, the use of the present-tense term “double dipping,” when read in context, did not 

indicate the payments were continuing. Indeed, plaintiff’s repayment of the funds was reported 

in the articles. Given the allegations of the verified second amended complaint, plaintiff cannot 

establish that the term “double dipping” was false in this instance. 

 

¶ 44     The Inspector General’s Investigation 

¶ 45  Plaintiff further argues that on May 7, 2012, he was not the subject of any pending 

investigation by the Inspector General. The articles published by the defendant, however, did 

not assert that plaintiff was the subject of the investigation. One article stated that plaintiff was 

“still on the Inspector General’s radar,” but that article went on to report that the Inspector 

General was urging disciplinary action against three hospital employees (none of which was 

plaintiff) as a result the improper payments to plaintiff. Thus, the colloquial use of the term 

“radar” was not false when read in context of the article. 

 

¶ 46     Payroll Information 

¶ 47  Lastly, plaintiff complained that on May 7, 2012, his payroll information was not readily 

available to the public. This allegation does not establish that the defendants’ articles were 

false. 

¶ 48  In sum, the circuit court did not err in ruling that the verified second amended complaint 

failed to sufficiently allege false statements in the articles published by the defendants. The 

lack of false statements would be a sufficient basis for dismissing the defamation claims in the 

verified second amended complaint. The circuit court, however, recited further reasons to 

dismiss the claims of defamation per se and defamation per quod in the verified second 

amended complaint. We now turn to consider those additional bases for the dismissal of the 

defamation claims. 

 

¶ 49     Defamation Per Se 

¶ 50  Illinois recognizes five categories of statements that are considered defamatory per se: “(1) 

words that impute a person has committed a crime; (2) words that impute a person is infected 



 

 

- 13 - 

 

with a loathsome communicable disease; (3) words that impute a person is unable to perform 

or lacks integrity in performing her or his employment duties; (4) words that impute a person 

lacks ability or otherwise prejudices that person in her or his profession; and (5) words that 

impute a person has engaged in adultery or fornication.” Green, 234 Ill. 2d at 491-92. 

“Although a complaint for defamation per se need not set forth the allegedly defamatory words 

in haec verba, the substance of the statement must be pled with sufficient precision and 

particularity so as to permit initial judicial review of its defamatory content.” Id. at 492. “The 

preliminary construction of an allegedly defamatory statement is a question of law, and our 

review therefore is de novo.” Id. 

¶ 51  Plaintiff argues the articles published by defendants accused him of theft and 

embezzlement, of lacking integrity in his employment duties, and imputed a lack of ability or 

otherwise harmed him in the medical profession. To constitute defamation per se based on 

imputing the commission of a crime, the crime must be an indictable one, involving moral 

turpitude and punishable by death or imprisonment, not by a fine. Jacobson v. Gimbel, 2013 IL 

App (2d) 120478, ¶ 27. Although the words do not need to meet the technical requirements 

necessary for an indictment, they must fairly impute the commission of a crime. Id. A 

statement that an individual has been interviewed by police does not impute the commission of 

a crime by that person. Hurst v. Capital Cities Media, Inc., 323 Ill. App. 3d 812, 817 (2001). A 

statement that an individual has been arrested or charged with an offense is not evidence of 

guilt in that offense and thus does not impute the commission of a crime. See Adams v. 

Sussman & Hertzberg, Ltd., 292 Ill. App. 3d 30, 47 (1997) (and cases cited therein). Similarly, 

the use of a term which has a broader, noncriminal meaning does not impute the commission of 

a crime. See id. (citing Owen v. Carr, 134 Ill. App. 3d 855 (1985), aff’d, 113 Ill. 2d 273 

(1986)). 

¶ 52  In this case, plaintiff asserts that the articles published by the defendants impute the crimes 

of theft and embezzlement. The articles, however, read in their entirety, do not expressly 

accuse plaintiff of either offense, or claim that he has been arrested with regard to the 

underlying incident. The article entitled “Cook County Doc Gets Big Payout For No Work” 

reported that plaintiff “was given checks amounting to six figures with no work to show for it,” 

but does not claim this occurred as the result of criminal acts by plaintiff. 

¶ 53  The Sun-Times article entitled “Cook County doctor overpaid $80,000 while on leave” 

included the statement that “the county’s inspector general is continuing to investigate.” 

Assuming for the sake of argument that this statement, outside the context of the article, 

implied that plaintiff was under investigation, the statement does not claim the Inspector 

General was conducting a criminal investigation or impute the commission of an offense. See 

Adams, 292 Ill. App. 3d at 47. 

¶ 54  Plaintiff objects to the headlines “Double Dipping Doctor Still on Inspector General’s 

Radar” and “County Watchdog Slams Hospital for Doc’s Double-Dipping Ways.” As 

previously noted, the term “double dipping” has been defined as “obtain[ing] an income from 

two different sources, typically in an illicit way.” Oxford Dictionary of English 525 (3d ed. 

2010). “Illicit” has been defined as “forbidden by law, rules, or custom.” Oxford Dictionary of 

English 872 (3d ed. 2010). Another common definition of a “double-dipper” is “a person who 

collects both a government pension and a government salary,” without any reference to the 

legality of the practice. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary 374 (11th ed. 2006). 

Accordingly, the term has a broader, noncriminal meaning that does not impute the 



 

 

- 14 - 

 

commission of an indictable crime. See Jacobson, 2013 IL App (2d) 120478, ¶ 27; Adams, 292 

Ill. App. 3d at 47. Indeed, the definition plaintiff offers does not necessarily imply criminal 

behavior. Plaintiff also maintains the phrase “Still on Inspector General’s Radar” implies that 

he is personally under investigation, but this argument fails for the reasons already stated. See 

supra ¶ 53 (citing Adams, 292 Ill. App. 3d at 47). 

¶ 55  Plaintiff further argues the articles impute that he lacks integrity in performing his 

employment duties, or lacks the ability to fulfill his professional responsibilities. As previously 

noted, statements that prejudice a party, or impute lack of ability, in his or her trade, profession 

or business are considered defamatory per se. Kolegas, 154 Ill. 2d at 10; see Vicars-Duncan v. 

Tactikos, 2014 IL App (4th) 131064, ¶ 33. For example, in Vicars-Duncan, the appellate court 

ruled that claiming an assistant State’s Attorney bullied and told untruths to an individual 

charged with a lane-change violation did not obviously accuse the prosecutor of misconduct or 

of lacking integrity in performing her job. Id. Similarly, in Powers v. Delnor Hospital, 148 Ill. 

App. 3d 844 (1986), this court ruled that comments directed towards a plaintiff’s personality 

conflicts with his or her coworkers did not address the plaintiff’s knowledge and ability to care 

for patients as a nurse, and thus would not be defamatory per se. Id. at 847 (discussing Heying 

v. Simonaitis, 126 Ill. App. 3d 157 (1984)). 

¶ 56  In this case, plaintiff does not identify any statement in any of the articles that impute that 

plaintiff lacks ability as a medical professional or violated any rule of medical ethics. Thus, 

plaintiff has failed to establish any statements in the articles which are defamatory per se. 

Vicars-Duncan, 2014 IL App (4th) 131064, ¶ 33. 

 

¶ 57     Innocent Construction 

¶ 58  Furthermore, it is “well settled that, even if an alleged statement falls into one of the 

categories of words that are defamatory per se, it will not be actionable per se if it is reasonably 

capable of an innocent construction.” Green, 234 Ill. 2d at 499. “Under the 

‘innocent-construction rule,’ a court must consider the statement in context and give the words 

of the statement, and any implications arising from them, their natural and obvious meaning.” 

(Emphasis omitted.) Id. “If the statement may reasonably be innocently interpreted, it cannot 

be actionable per se.” Id. at 500. “ ‘There is no balancing of reasonable constructions ***.’ ” 

Id. (quoting Mittelman v. Witous, 135 Ill. 2d 220, 232 (1989)). “At the same time, when the 

defendant clearly intended and unmistakably conveyed a defamatory meaning, a court should 

not strain to see an inoffensive gloss on the statement.” Green, 234 Ill. 2d at 500. “When 

applying the innocent construction rule to a story or column ***, courts consider the text of the 

entire article and the headline as one document when considering the context and meaning of 

the purported article.” Seith v. Chicago Sun-Times, Inc., 371 Ill. App. 3d 124, 135 (2007) (and 

cases cited therein). “Whether a statement is reasonably susceptible to an innocent 

interpretation is a question of law for the court to decide.” Bryson v. News America 

Publications, Inc., 174 Ill. 2d 77, 90 (1996).
8
 

                                                 
 

8
We note that in Bryson, our supreme court ruled the innocent construction rule could not be the 

subject of a section of a section 2-615 motion and treated it as affirmative matter raised under section 

2-619 of the Code, where the plaintiff did not attach a copy of the article to her complaint as an exhibit 

or recite the article within the complaint. Bryson, 174 Ill. 2d at 91-92. In this case, plaintiff attached the 

articles at issue to her complaint, thus incorporating them into the pleading. Gagnon, 2012 IL App (1st) 



 

 

- 15 - 

 

 

¶ 59     “Cook County Doc Gets Big Payout For No Work” 

¶ 60  In this case, even assuming for the sake of argument that the statements identified by 

plaintiff were defamatory per se, each of the articles when read in their entirety may 

reasonably be innocently interpreted. The article headlined “Cook County Doc Gets Big 

Payout For No Work”: (1) noted the incident was under investigation to determine whether the 

payments were accidental or intentional; (2) quoted plaintiff stating that the leave of absence 

was the idea of Stroger Hospital, explaining he had not regularly examined his checking 

account, and declaring there was no fraudulent intent; (3) quoted a Stroger Hospital 

spokesperson characterizing the incident as a “big clerical error”; and (4) reported plaintiff had 

repaid the funds at issue. Consequently, the article could be reasonably construed as reporting 

the incident consistently with the facts as alleged by plaintiff in his verified second amended 

complaint. 

 

¶ 61     “Cook County doctor overpaid $80,000 while on leave” 

¶ 62  Similarly, the article headlined “Cook County doctor overpaid $80,000 while on leave,” 

read in its entirety, reported: (1) plaintiff had not been accused of wrongdoing and insisted he 

did not know he was overpaid; (2) plaintiff characterized the payments as a mistake by Stroger 

Hospital; (3) a county health system spokesperson characterized the situation as a “big clerical 

error”; and (4) plaintiff was “mistakenly compensated” for unused sick and vacation time. The 

article thus could also be reasonably construed as reporting the incident consistently with the 

facts as alleged by plaintiff in his verified second amended complaint. 

 

¶ 63     “Double Dipping Doctor Still on Inspector General’s Radar” 

¶ 64  The article headlined “Double Dipping Doctor Still on Inspector General’s Radar” 

reported that the Cook County Inspector General determined plaintiff improperly continued to 

receive a salary while actively employed elsewhere. The article also repeated the explanations 

offered by Kapotas and the Stroger Hospital spokesperson. The article further reported that the 

Inspector General’s report found negligence on the part of three Stroger Hospital employees, 

but did not claim plaintiff was one of those employees. The article thus could be reasonably 

construed as describing the Inspector General’s report finding negligence on the part of the 

hospital without any claim of criminal or unethical behavior by plaintiff. 

 

¶ 65    “County Watchdog Slams Hospital for Doc’s Double-Dipping Ways” 

¶ 66  Lastly, the article “County Watchdog Slams Hospital for Doc’s Double-Dipping Ways” 

may be read as primarily critical of Stroger Hospital, even in its headline. Read in its entirety, 

the article reported: (1) the explanation offered by plaintiff; (2) the repayment of the funds by 

plaintiff; and (3) the Inspector General’s report found negligence on the part of three Stroger 

Hospital employees, but did not claim plaintiff was one of those employees. Moreover, the 

article (similar to the “Double Dipping Doctor Still on Inspector General’s Radar” article) 

reports on allegations that Stroger Hospital retaliated against the person who informed some of 

                                                                                                                                                             
120645, ¶ 18. Accordingly, the innocent construction rule may be asserted under section 2-615 of the 

Code in this case. See, e.g., Green, 234 Ill. 2d at 499. 



 

 

- 16 - 

 

the defendants about the incident. The defendants did not report that plaintiff had any 

involvement regarding the alleged retaliation. 

¶ 67  In sum, none of the statements plaintiff identified in his verified second amended 

complaint fall within the defamatory per se category. The articles may be reasonably read as 

critical of Stroger Hospital for issuing payments to plaintiff during his leave of absence 

without imputing any crime to plaintiff, or any lack of integrity or ability in his professional 

duties. Accordingly, the circuit court did not err in relying in part on the innocent construction 

rule to dismiss the claims of defamation per se in counts I, VI, XI, XVI and XXI of the verified 

second amended complaint. 

 

¶ 68     Defamation Per Quod 

¶ 69  Statements are defamatory per quod under two circumstances: (1) where the defamatory 

character of the statement is not apparent on its face and resort to extrinsic circumstances is 

necessary to demonstrate its injurious meaning; and (2) where the statement is defamatory on 

its face, but does not fall within one of the limited categories of statements that are actionable 

per se. Bryson, 174 Ill. 2d at 103. Unlike a defamation per se action, plaintiff must plead and 

prove special damages to recover for defamation per quod. Id. 

¶ 70  For example, in Barry Harlem Corp. v. Kraff, 273 Ill. App. 3d 388 (1995), the plaintiff eye 

clinic, which advertised and performed no-stitch cataract surgery, alleged the defendant 

ophthalmologist defamed the plaintiff by publishing a commentary stating: (1) there were no 

current masked double blind published studies demonstrating any advantage of no-stitch over 

conventional surgery that uses stitches to close the wound; (2) the main advantage of no-stitch 

surgery was one of advertising; (3) a scientific study should be conducted to evaluate the 

alleged advantages of no-stitch, one stitch or multiple stitch procedures; and (4) the defendant 

saw no need to perform no-stitch surgery as it may have adverse effects on patients. See id. at 

390-91. The plaintiff eye clinic alleged “that a double-blind study was impossible to perform, 

that other existing studies show the advantages of no-stitch surgeries, and that defendant was 

involved in a study regarding the benefits of the procedure.” Id. at 394. 

¶ 71  The Barry Harlem court found the plaintiff’s allegations were insufficient to establish the 

defendant’s commentary accused the plaintiff of deceptive or fraudulent practices. See id. at 

394-95. The appellate court also ruled that plaintiff failed to sufficiently allege special 

damages, where the plaintiff’s complaint stated: “Upon information and belief, [plaintiff] has 

lost patients who would have otherwise presented themselves for treatment at the [plaintiff eye 

clinic] but did not do so.” (Internal quotation marks omitted.) Id. at 395. Accordingly, the 

appellate court held the circuit court properly dismissed the plaintiff’s claim of defamation 

per quod. Id. See also Anderson v. Vanden Dorpel, 172 Ill. 2d 399, 416-17 (1996) (allegations 

that the plaintiff was damaged monetarily by losing gainful employment and wages and 

suffered great mental pain and anguish were insufficient to establish special damages resulting 

from allegedly defamatory comment); Taradash v. Adelet/Scott-Fetzer Co., 260 Ill. App. 3d 

313, 318 (1993) (allegations that because of the defamatory remarks by defendants, customers 

refused to deal with the plaintiff, that he was hindered from selling his product lines, and that 

he suffered lost commissions and income failed to allege special damages or to set forth 

sufficient facts to satisfy the per quod action). 

¶ 72  In this case, plaintiff claims that each of the articles is defamatory on its face, even if 

statements in the articles do not fall within one of the limited categories of statements that are 



 

 

- 17 - 

 

actionable per se. Even assuming for the sake of argument, however, that the articles were 

defamatory, the relevant counts of the verified second amended complaint allege only that 

plaintiff “can no longer expect valid business relationships to form with patients and potential 

employers” after the publication of the articles. Accordingly, plaintiff failed to sufficiently 

allege the special damages necessary to maintain a cause of action for defamation per quod. 

Anderson, 172 Ill. 2d at 416-17; Barry Harlem Corp., 273 Ill. App. 3d at 395; Taradash, 260 

Ill. App. 3d at 318. 

¶ 73  Plaintiff argues he sufficiently alleged special damages because: (1) he was forced to 

resign from Stroger Hospital; and (2) a recruiter stopped contacting him due to the publication 

of the articles. A careful reading of the verified second amended complaint, however, 

establishes that plaintiff did not allege either of these purported facts. The verified second 

amended complaint alleged that plaintiff resigned on November 5, 2011, prior to the 

publication of any of the articles published by the defendants. The verified second amended 

complaint also alleged that a recruiter contacted plaintiff regarding a position with the Indiana 

University Health Hospital System, but did not receive an interview after the recruiter inquired 

about one of Johnson’s articles, despite being fully qualified for the position. Plaintiff did not 

allege that the recruiter stopped contacting him. Moreover, the failure to obtain an interview or 

further inquiries from a recruiter would not sufficiently establish defamation per quod. See 

Anderson, 172 Ill. 2d at 416-17 (allegations that the plaintiff was “damaged monetarily by 

losing gainful employment and wages” and that she “suffered great mental pain and anguish 

and incurred great expense for the treatment thereof” were insufficient to plead defamation 

per quod (internal quotation marks omitted)). Accordingly, the circuit court did not err in 

dismissing the claims of defamation per quod in counts II, VII, XII, XVII and XXII of the 

verified second amended complaint. 

 

¶ 74     Ancillary Claims 

¶ 75  Having determined that the circuit court did not err in dismissing the defamation claims in 

the verified second amended complaint, we turn to address the claims of false-light invasion of 

privacy, intentional interference with prospective economic advantage, and public disclosure 

of private facts. At the outset, we observe that the dismissal of the first two of these three 

claims was proper, based on the proper dismissal of the defamation claims. For example, 

where the plaintiff fails to state a cause of action for defamation per se, a count alleging 

false-light invasion of privacy based on the allegedly inherently defamatory statements must 

fail as well. See Tuite v. Corbitt, 358 Ill. App. 3d 889, 899 (2005), rev’d on other grounds, 224 

Ill. 2d 490 (2006); Harte v. Chicago Council of Lawyers, 220 Ill. App. 3d 255, 263 (1991). 

Similarly, plaintiff acknowledges in his brief that accurate and proper statements cannot 

represent an unjustified interference with a plaintiff’s prospective business expectancy. See 

Voyles, 196 Ill. 2d at 301. Nevertheless, we will examine the other grounds for dismissing 

these two claims before analyzing the dismissal of the counts alleging the public disclosure of 

private facts. 

 

¶ 76     False-Light Invasion of Privacy 

¶ 77  Three elements are required to state a cause of action for false-light invasion of privacy: (1) 

the plaintiffs were placed in a false light before the public as a result of the defendants’ actions; 

(2) the false light in which the plaintiffs were placed would be highly offensive to a reasonable 



 

 

- 18 - 

 

person; and (3) the defendants acted with actual malice, that is, with knowledge that the 

statements were false or with reckless disregard for whether the statements were true or false. 

Kolegas, 154 Ill. 2d at 17-18. In addition, “a claim for false-light invasion of privacy based on 

language, the defamatory meaning of which can be established only by reference to extrinsic 

facts, requires the pleading of special damages with particularity.” Schaffer v. Zekman, 196 Ill. 

App. 3d 727, 736 (1990). 

¶ 78  In this case, as previously noted, plaintiff failed to identify false statements in the articles 

published by the defendants. Supra ¶¶ 32-48. Plaintiff also failed to sufficiently allege the 

special damages necessary to maintain a cause of action for defamation per quod. 

Supra ¶¶ 72-73. For these reasons, the circuit court did not err in dismissing the claims of 

false-light invasion of privacy in counts III, VIII, XIII, XVIII and XXIII of the verified second 

amended complaint. 

 

¶ 79     Tortious Interference With Business Expectancy 

¶ 80  “To state a cause of action for intentional interference with prospective economic 

advantage, a plaintiff must allege (1) a reasonable expectancy of entering into a valid business 

relationship, (2) the defendant’s knowledge of the expectancy, (3) an intentional and 

unjustified interference by the defendant that induced or caused a breach or termination of the 

expectancy, and (4) damage to the plaintiff resulting from the defendant’s interference.” 

Anderson, 172 Ill. 2d at 406-07. “The hope of receiving a job offer is not a sufficient 

expectancy.” Id. at 408. The plaintiff must specifically identify the person with whom the 

plaintiff expected to contract and allege specific acts of interference. See Citylink Group, Ltd. 

v. Hyatt Corp., 313 Ill. App. 3d 829, 840 (2000). The focus of the analysis is not on the conduct 

of the person terminating the relationship, but on the conduct of the party inducing the breach 

or interfering with the expectancy. Dowd & Dowd, Ltd. v. Gleason, 181 Ill. 2d 460, 484 (1998). 

“Moreover, to prevail on the claim, a plaintiff must show not merely that the defendant has 

succeeded in ending the relationship or interfering with the expectancy, but ‘purposeful 

interference’–that the defendant has committed some impropriety in doing so.” Id. at 485. A 

claim of intentional interference “must set forth facts which suggest that defendant acted with 

the purpose of injuring plaintiff’s expectancies.” J. Eck & Sons, Inc. v. Reuben H. Donnelley 

Corp., 213 Ill. App. 3d 510, 515 (1991). 

¶ 81  In this case, plaintiff alleged in a conclusory manner that the defendants intentionally and 

unjustifiably interfered with his business expectancies. Plaintiff alleged no facts from which it 

could be inferred that the defendants acted with the purpose of injuring plaintiff’s 

expectancies. Plaintiff asserts on appeal that the defendants could have had no other purpose 

than to terminate his relationship with Stroger Hospital. The defendants, however, assert their 

articles were published for the purpose of exposing the improper payment made by Stroger 

Hospital. The lack of specific allegations that the defendants acted with the purpose of injuring 

plaintiff’s expectancies is fatal to his claim of tortious interference with an economic 

expectancy. Dowd & Dowd, Ltd., 181 Ill. 2d at 484; J. Eck & Sons, Inc., 213 Ill. App. 3d at 

515. Indeed, plaintiff’s second amended verified complaint alleged only that he did not receive 

an interview for a position at the Indiana University Health Hospital System, which is not a 

sufficient expectancy. Anderson, 172 Ill. 2d at 408. Consequently, as previously noted, 

plaintiff failed to sufficiently allege the defendants published false statements about him, 

which defeats the assertion that the defendants’ actions were unjustified. Accordingly, the 



 

 

- 19 - 

 

circuit court did not err in dismissing counts IV, IX, XIV, XIX and XXIV of the verified 

second amended complaint. 

 

¶ 82     Publication of Private Facts 

¶ 83  “The public disclosure of private facts is one branch of the tort of invasion of privacy.” 

Green v. Chicago Tribune Co., 286 Ill. App. 3d 1, 5 (1996). “To state a cause of action for the 

public disclosure of private facts, plaintiff must plead (1) the [defendant] gave publicity; (2) to 

her private, not public, life; (3) the matter publicized was highly offensive to a reasonable 

person; and (4) the matter publicized was not of legitimate public concern.” Green v. Chicago 

Tribune Co., 286 Ill. App. 3d 1, 5 (1996). The circuit court dismissed these counts of the 

verified second amended complaint because it concluded the facts published were not private 

and involved a matter of legitimate public concern. 

¶ 84  The question of whether the articles published by the defendants publicized a matter of 

legitimate public concern is a proper subject for a section 2-615 motion to dismiss. See, e.g., 

Green, 286 Ill. App. 3d at 9-11 (and cases discussed therein). “ ‘In determining what is a 

matter of legitimate public interest, account must be taken of the customs and conventions of 

the community; and in the last analysis what is proper becomes a matter of the community 

mores. The line is to be drawn when the publicity ceases to be the giving of information to 

which the public is entitled, and becomes a morbid and sensational prying into private lives for 

its own sake, with which a reasonable member of the public, with decent standards, would say 

that he had no concern.’ ” Id. at 11 (quoting Restatement (Second) of Torts § 652D, cmt. h, at 

391 (1977)). 

¶ 85  For example, “the receipt of State funds by physicians creates a public interest in the 

physicians’ activities regarding the use of those funds.” Family Life League v. Department of 

Public Aid, 112 Ill. 2d 449, 457 (1986). “[P]hysicians, as licensed professionals providing 

public services at the taxpayers’ expense, at best have a limited privacy interest in this 

information, and the physicians’ interest is decidedly outweighed by the public’s interest.” Id. 

(ruling state records statute required the disclosure of the names of providers of abortion 

services, the number of abortions performed, and the amounts paid for those services under the 

Medicaid program). “ ‘[T]he public’s right to know how and for what purposes public funds 

are spent is a matter of legitimate public concern, far outweighing any personal privacy right of 

those providers to whom public funds are disbursed.’ ” Id. at 458 (quoting State ex rel. Stephan 

v. Harder, 641 P.2d 366, 376 (Kan. 1982)). 

¶ 86  In this case, the defendants reported on payments issued by Stroger Hospital to plaintiff. 

The articles published by the defendants reported that Stroger Hospital is part of the Cook 

County Health & Hospitals System and the payments to plaintiff involved public funds. The 

allegations in the verified second amended complaint, presumed to be true for the purposes of 

a section 2-615 motion to dismiss, establish the public funds were paid in violation of the 

Stroger Hospital policy. The issue of how and for what purposes Stroger Hospital disbursed 

funds to plaintiff is thus a matter of legitimate public concern. See Family Life League, 112 Ill. 

2d at 458. Accordingly, the circuit court did not err in dismissing counts V, X, XV, XX, and 

XXV of the verified second amended complaint. 

 

 



 

 

- 20 - 

 

¶ 87     CONCLUSION 

¶ 88  For all of the aforementioned reasons, the judgment of the circuit court of Cook County is 

affirmed. 

 

¶ 89  Affirmed. 


